Back to top

Drie elementen voor een succesvolle #2021 marketingorganisatie

Geen eindeloze lijsten vol met marketingtips of ingewikkelde marketing automation tools. Gewoon drie belangrijke elementen, omschreven in duidelijke taal, die voor ieder bedrijf, groot of klein, digitaal of fysiek essentieel zijn voor (meer) succes.

KPI’s | Say what?

Stel duidelijke KPI’s op voor jouw marketingcampagnes.

KPI’s… Je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat zijn het precies? KPI staat voor Key Performance Indicator. Door KPI’s op te stellen weet je wanneer jouw campagne succesvol is. Een KPI vertelt jou namelijk wat het belangrijkste resultaat is om te meten. In de marketingwereld worden we platgegooid met allerlei rapporten vol met data. Denk aan de statistieken van jouw Facebook, Instagram, Linkedin, Google Analytics – you name it. Echter is niet alle data even relevant. Het opstellen van een KPI zorgt ervoor dat jij de relevante data eruit pakt en daarop bijstuurt. Het zorgt dus voor focus!

Een simpel voorbeeld:

Stel je hebt een IT bedrijf gespecialiseerd in de implementatie van complexe CRM applicaties bij corporate verzekeringsmaatschappijen. Over het jaar 2020 zijn er 500 volgers bijgekomen op jouw Linkedin bedrijfspagina. Cool, maar deze informatie zegt 0 over of jouw marketingcampagnes op Linkedin succesvol zijn geweest. In dit geval is het veel relevanter om te weten hoeveel % van deze nieuwe volgers werkzaam zijn (binnen de DMU) bij een corporate verzekeringsmaatschappij.

Zo zijn er nog talloze voorbeelden. Belangrijk is dus om aan jouw marketingcampagnes duidelijke KPI’s te hangen, die het mogelijk maken om jouw succes te meten.

It’s all about persona’s and journey’s

Tip twee: stel een buyer persona en buyer journey op. Hieronder vertellen we je graag kort wat het precies is en waarom ze waarde toevoegen aan jouw business.

Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper, die een gedeelte van jouw doelgroep vertegenwoordigt. Je raadt het misschien al, de buyer journey is dan dus het proces, ofwel de reis die jouw koper doorloopt bij een aankoop. Verwar deze overigens niet met de customer journey. Deze volgt na de buyer journey en treedt pas in gang als iemand al klant is bij jouw bedrijf.

Alright, nu een aantal argumenten die ervoor zorgen dat jij vandaag nog aan de slag wilt gaan met het onderzoeken en opstellen van jouw buyer persona en buyer journey:

  • Ze zijn cruciaal voor een succesvolle contentstrategie. Na het in kaart brengen van de buyer persona en buyer journey weet je exact op welk moment en met welke vragen jouw koper worstelt tijdens het aankoopproces. Hier kun je vervolgens op inspelen met je contentstrategie, zodat alle content precies on time en compleet on point is met de behoeften van de doelgroep.
  • Ze bevorderen de samenwerking tussen marketing en sales. Door het opstellen ervan zijn marketing en sales aligned over wat kwalitatieve leads zijn, waar ze zich bevinden en hoe ze het aankoopproces doorlopen.
  • White spots alert! Door uitgebreid aan de slag te gaan met persona’s (profiel, motivatiefactoren, waar iemand wakker van ligt en hoe iemand koopt) en journey’s (informatie zoektocht, contactmomenten, rol concurrentie en relevante content) is de kans groot dat je tegen ‘gaps’ (wij zeggen liever kansen) aanloopt. Deze ‘gaps’ geven jou weer input voor productontwikkeling of het verbeteren van bestaande producten.
De contentkalender

De contentkalender: het kost even wat tijd, maar het is wel cruciaal voor het succes van de marketing van jouw bedrijf. Drie belangrijke voordelen die het opstellen van een contentkalender met zich meebrengt zijn:

  • Het zet aan tot nadenken en brainstormen over je marketingplannen. Dit resulteert zich in doordachte marketingactiviteiten, een goede timing, minder losse flodders en meer succes.
  • Tevens zorgt het ervoor dat je consistent zichtbaar bent, wat weer leidt tot loyaliteit bij de doelgroep.
  • Een laatste voordeel van werken met een contentkalender is het creëren van structuur en overzicht. In een contentkalender zet je namelijk niet alleen wat, hoe en wanneer je iets gaat publiceren, maar ook wie de verantwoordelijkheid daarvoor draagt en bij wie je terecht kunt voor input. Vooral voor grotere organisaties is dit erg handig!

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij het opstellen van KPI’s, buyer persona’s en een contentkalender? Wij denken graag met je mee. Just say hi@despirt.nl en dan plannen we wat in.

Post a Comment