Close
Type at least 1 character to search
Back to top

DE INS & OUTS VAN INFLUENCER MARKETING

Influencer marketing.. Je kan er tegenwoordig niet meer omheen! Een essentieel onderdeel van je marketingstrategie. Maar wat is het nou precies en hoe pak je het goed aan? Wij vertellen je alle ins en outs! 

WAT IS INFLUENCER MARKETING? 

Heel simpel gezegd zijn influencers de mond op mond reclame van nu. Influencers zijn personen die actief zijn op social media (denk aan Instagram, YouTube en TikTok) en hier een groot aantal mensen mee bereiken. Vaak delen ze content over een bepaald onderwerp, dit kan onder andere fashion, lifestyle of food zijn. De influencers hebben een voorbeeldfunctie waardoor zij invloed kunnen uitoefenen op hun volgers. Voor bedrijven is het dan ook interessant om advertentieruimte in te kopen op deze kanalen. 

WAAROM IS INFLUENCER MARKETING INTERESSANT VOOR JOUW BEDRIJF? 

Door een samenwerking op te zetten met een influencer bereik je een grote groep mensen die in contact staan met de doelgroep van jouw merk. Belangrijk hierbij is om eerst te onderzoeken welke influencers bij jouw bedrijf passen, op basis van de content die zij produceren. Een voordeel van influencer marketing ten opzichte van andere marketingtechnieken is dat de influencers een voorbeeldfunctie hebben. Sterker nog, maar liefst 70% van de consumenten beschouwen aanbevelingen van influencers als een betrouwbare bron. Deze doelgroep zal dan ook eerder iets aannemen van een influencer dan van een marketingcampagne, die is opgezet vanuit de kanalen van het merk zelf.

HOE ZET JE EEN INFLUENCER CAMPAGNE OP?
  • Vind influencers die passen bij de doelgroep van jouw bedrijf. Het heeft niet zo veel zin om met een fashion influencer samen te werken terwijl jij bijvoorbeeld kookboeken verkoopt. Ga dus opzoek naar influencers die een doelgroep aanspreken die past bij jouw merk of bedrijf. 
  • Zet een langdurige samenwerking op. Het eenmalig posten van jouw product of dienst zal in de essentie niet zo veel opleveren. De doelgroep moet nog kennis maken met jouw bedrijf en zal dus eerder geneigd zijn over te gaan op actie op het moment dat ze jouw product vaker voorbij zien komen bij de influencer. 
  • Kies de juiste samenwerkingsvorm. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt samenwerken met een influencer. Zo kan je bijvoorbeeld gaan voor een Story Unboxing op Instagram, een tutorial op YouTube of een reeks aan feed posts. De mogelijkheden zijn eindeloos! Denk dus goed na hoe je jouw product of dienst voorbij wilt laten komen en op welke platformen. 
DO’S AND DONT’S 
  • Spreek goed af hoe de samenwerking eruit gaat zien. Hoeveel posts en op welke kanalen? Wat voor type posts? Moet er een bepaalde hashtag aan verbonden zijn? Creëer op basis van deze informatie een overzichtelijke worksheet waarin alle afspraken nog eens goed onder elkaar staan. Daarnaast vermeld je hierin de deadlines en de vergoeding voor de influencer. Via deze link vind je reële tarieven waar je aan kunt denken bij samenwerking met een influencer. 
  • Laat influencers kennis maken met jouw product door een pers pakketje op te sturen. Op deze manier kunnen de influencers rustig kennis maken met jouw merk of bedrijf. Neem een week later via de mail contact op om te kijken wat ze ervan vinden. Een leuke bijkomstigheid is dat veel influencers regelmatig pakket unboxingen doen op hun story’s, zo krijg je ook nog eens free exposure ook. 
  • Staar je niet alleen maar blind op het aantal volgers! Soms kan een kleiner niche account veel meer voor jouw bedrijf opleveren dan een groot account met miljoenen volgers. Kijk vooral ook naar het engagement en de betrokkenheid van de volgers. Hoe betrokkener de volgers zijn, hoe waardevoller het account en dus de influencer is!
TOT SLOT NOG VIER #FACTS WAAROM JIJ VANDAAG NOG MET INFLUENCER MARKETING AAN DE SLAG MOET! 

Ben jij overtuigd en wil je influencer marketing inzetten voor jouw bedrijf maar zie je door de bomen het bos niet meer? Wij helpen je graag verder met het opzetten van influencer campagnes! Just say hi@despirt.nl en dan gaan we voor je aan de slag.

Ben jij een influencer? Ook dan ben je bij ons aan het juiste adres! Sluit je aan bij ons netwerk en ontdek wat bedrijven voor jou kunnen betekenen.