Close
Type at least 1 character to search
Back to top

SNEL, MAKKELIJK EN GOEDKOOP VEEL KLANTEN BEREIKEN? GEBRUIK SOCIAL MEDIA!

Hoe bereik je zoveel mogelijk klanten en hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie? Kan dat ook als je geen marketingafdeling hebt? En waarom is een social media strategie inmiddels onmisbaar? Dat lees je hier.

Er zijn best veel ondernemers die al iets doen met social media. Het probleem is dat ze het meestal al druk genoeg hebben en dat er in veel gevallen geen eigen marketingexpert of -afdeling is. Elke mkb’er weet: ondernemen is leuk, maar voor vernieuwing is vaak te weinig tijd. Het lijkt misschien ook niet nodig, want het gaat goed met de zaak, je hebt genoeg klanten en er is altijd wel vraag naar je product of dienst. Waarom zou je je dan verdiepen in social media? Wat is daar de toegevoegde waarde van?” 

LEVEN IN DE ONLINE WERELD

Steeds meer klanten zijn van een generatie die bijna net zoveel in de online wereld leven als in de ‘echte wereld’. Ik zie het aan tieners in mijn eigen omgeving. En zij zijn wel je klanten van de toekomst, en misschien ook al van nu. Als je hen wilt bereiken, moet je dus eigenlijk wel meegaan met nieuwe ontwikkelingen en zorgen dat je ook online goed zichtbaar bent met ‘snackable content’: leuke acties en opvallende foto’s en video’s. Het hangt er wel vanaf wat voor soort bedrijf je hebt. Voor sommige bedrijven werkt social media als een echte sales tool, bij een webshop bijvoorbeeld. Bij andere is het meer een onderdeel van je sales funnel. Je kunt ermee laten zien over welke kennis je beschikt en je bouwt een band op met je volgers, zodat ze je sneller benaderen met vragen.

DE KOSTEN EN BATEN VAN SOCIAL MEDIA

Er zijn marketinggoeroes die zeggen dat de ROI van social media is, dat je bedrijf over vijf jaar nog bestaat. Daar zit echt wel een kern van waarheid in. De wereld verandert razendsnel en social media zijn niet meer weg te denken. Veel bedrijven adverteren in lokale kranten, proberen hun website op orde te houden en versturen zo vaak mogelijk een nieuwsbrief. Dat zijn natuurlijk hartstikke mooie communicatiemiddelen, maar dit sluit het gebruik van social media niet uit. Met social media kun je op een snellere en makkelijkere manier heel veel mensen bereiken, zo vaak als je wilt, tegen veel lagere kosten. Daarnaast is het een extra servicekanaal. Geïnteresseerde klanten kunnen je een direct message of privéberichtje sturen – dat is nog makkelijker en sneller dan bellen of e-mailen!

WERKEN AAN ZICHTBAARHEID EN NAAMSBEKENDHEID

Mijn grote passie is: bedrijven helpen met hun marketingstrategie en de uitvoering daarvan. Denk aan een goede social media strategie, een contentstrategie, een sterk merk/branding, en alles wat daarbij hoort, van opvallende posters tot bedrijfsbrochures en websites. Samen bouwen we aan een betere zichtbaarheid en naamsbekendheid. Met mijn bureau Despirt Marketing Agency werk ik vooral voor MKB-bedrijven die zelf geen marketingafdeling hebben of wel wat versterking kunnen gebruiken, maar ook voor internationale bedrijven. Voor starters en voor ondernemers die misschien de komende jaren hun bedrijf willen gaan overdragen. Ik werk daarvoor samen met ervaren specialisten, zoals een fotograaf, creative designer, tekstschrijver en specialisten op het gebied van SEO en SEA, die je zichtbaarheid op bijvoorbeeld Google vergroten.

TIPS & TRICKS

Elke dag plaats ik tips & tricks op Facebook en Instagram. Trends voor het komende jaar, een uitleg hoe je toffe video’s maakt voor bijvoorbeeld Instagram, tips voor het schrijven van aantrekkelijke webteksten, en nog veel meer. Als je ‘Despirt Marketing Agency’ invult in de zoekbalk van Facebook en Instagram en ons gaat volgen, krijg je dagelijks zo’n gratis advies. Dus: don’t be shy and say hi@despirt.nl!

¹ ROI = Return on Investment: het rendement op je investeringen.

² SEO = Search Engine Optimization (onbetaalde zoekresultaten).

³ SEA = Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines).